Veel teams zijn druk. Een standaard antwoord op de vraag; hoe gaat het? is het antwoord wat je vaak krijgt; DRUK.
Doelen die nog niet gehaald zijn, werkdruk die oploopt. Processen die efficiënter kunnen en collega’s waarbij de samenwerking scherper kan. En voor je het weet, ontstaat een cultuur waarin de focus vooral ligt op wat ontbreekt. Terwijl sterke teams juist iets anders doen. Die staan óók stil bij wat goed gaat.
Succes vieren klinkt soms soft of vrijblijvend. Maar in de praktijk is het één van de krachtigste manieren om samenwerking, motivatie en verbinding te versterken. Waarom? Omdat aandacht bepaalt wat groeit.
Teams die successen zichtbaar maken, versterken vertrouwen. Mensen voelen zich gezien. Er ontstaat meer energie, eigenaarschap en betrokkenheid. Het team ontwikkelt meer veerkracht, juist ook in periodes van druk of verandering.
En nee, successen vieren hoeft niet groots en wekelijks met taart en champagne (zou natuurlijk wel leuk zijn ;-).
Het gaat om stil staan bij kleine successen zoals;
Een lastig gesprek dat wél gevoerd werd.
Een teamlid dat eigenaarschap pakte.
Een overleg dat eindelijk energie gaf.
Een conflict dat uitgesproken werd.
Samen een deadline gehaald
Of simpelweg even bewust stilstaan bij wat er al gelukt is.
Juist dat gebeurt in teams opvallend weinig, stilstaan bij wat goed gaat!
Veel professionals gaan direct door naar het volgende vraagstuk. Alsof ontwikkeling alleen zit in verbeteren. Maar teams die nooit vertragen om successen te markeren, raken op termijn het gevoel van vooruitgang kwijt. En dat heeft effect op samenwerking.
In onze begeleiding besteden we daarom bewust aandacht aan successen. Niet als trucje of verplichte positieve oefening, maar als essentieel onderdeel van teamontwikkeling. Want waar aandacht is voor successen, ontstaat meer openheid. Meer vertrouwen en meer beweging. Teams gaan elkaar vaker waarderen in plaats van alleen corrigeren. Er ontstaat ruimte om te leren én om samen trots te zijn op wat er al staat. Dat maakt teams sterker.
Vitale teams zijn niet de teams zonder gedoe.
Het zijn teams die met elkaar blijven leren, bespreken, herstellen én vieren. Want teams die successen vieren, werken niet alleen prettiger samen. Ze zijn uiteindelijk ook succesvoller.
Wat is het laatste succes dat jullie gevierd hebben?
Energieke groet,
Paula Kaag
